De autosector maakt momenteel een tumultueuze periode door na de covid-, grondstoffen- en energiecrisissen. In enkele maanden tijd zijn de prijzen zo sterk gestegen dat veel automobilisten afzien van de aankoop van een auto. En alsof dat nog niet genoeg is: de prijs van elektrische auto’s daalt ook niet, waardoor ze voor veel consumenten onbetaalbaar blijven. Volgens een onderzoek is de prijs van kleine auto’s – de meest betaalbare dus – tussen 2019 en 2023 met 41% gestegen. Een grote klap én een probleem. Deze modellen zijn uit de catalogi verdwenen omdat ze niet rendabel genoeg zijn.
De verkoop van nieuwe auto’s keldert en sommige westerse autoconcerns bevinden zich in zwaar weer, gevangen tussen overcapaciteit en de noodzaak om te blijven investeren in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Ook in België zijn de cijfers slecht, ondanks het systeem van de bedrijfswagens: 550.000 auto’’ werden verkocht in 2019, maar slechts 374.000 in 2022. In 2023 is de verkoop licht gestegen, maar niet genoeg om terug te keren naar het niveau van voor de crisis.
Terugkeer van stockwagens
De autofabrieken konden in 2024 weer stabiel produceren – zonder onderbrekingen dus, zoals in de tijd van de tekorten – maar dit zorgt voor groeiende voorraden. Die blijven toenemen omdat de verkoop niet aantrekt. En de concurrentie wordt nog harder door de aanhoudende komst van Chinese merken op de markt. Toegegeven, ze zijn niet zo populair als sommigen hadden voorspeld, maar deze nieuwe merken doen geleidelijk hun intrede met een sterk argument: dat van een lagere prijs (rekening houdend met hun prestaties).
Advertentie – lees hieronder verder
Om klanten aan te trekken (en te overtuigen), hebben constructeurs dus geen andere keuze dan terug te grijpen naar grote kortingen om particulieren terug naar de dealers te krijgen. Het is ook vermeldenswaard dat de particuliere kopers de laatste maanden weer aantrekken. FEBIAC zegt aan RTBF dat particuliere kopers nu goed zijn voor 40% van de aankopen, tegenover 33% vorig jaar. De reden hiervoor? De kortingen die momenteel aangeboden worden en die soms hoog zijn.
Noodzakelijk
Dat de constructeurs teruggrijpen naar hoge kortingen, komt ook door de nieuwe Europese CAFE-regelgeving, die een maximale gemiddelde CO2-uitstoot van 81 g/km voor de verkochte vloot voorschrijft. Het doel is om zo snel mogelijk van de verbrandingsmodellen in voorraad af te geraken en de kopers aan te moedigen om een elektrische auto aan te schaffen die niet gestraft wordt door deze regelgeving.
Aan voorbeelden geen gebrek. Bij Hyundai wordt de Ioniq 5 (59.000 euro) aangeboden met een korting van 11.700 euro op een stockmodel. Hetzelfde geldt voor een Mazda MX-30, waar de prijs gedaald is van 37.070 euro naar 28.570 euro, een korting van 23%. En dit geldt niet alleen voor elektrische auto’s. Hyundai biedt ook een korting van 2.000 euro op de benzineversie van de Kona, en zelfs 8.000 euro op de elektrische versie. Ook Skoda zet zijn modellen in de uitverkoop: de Superb krijgt tot 11.719 euro korting, of 25% van de prijs. Hetzelfde geldt voor de Ford Focus (26% minder).
Niet alle merken spelen dit kortingsspel echter mee. Maar er zijn nog andere voordelen, zoals bij Polestar, dat 10.000 km gratis opladen aanbiedt.
Kopen of wachten?
Het dilemma is of je nu koopt of wacht tot het Autosalon van Brussel in januari 2025. Daar woedt altijd een felle commerciële strijd tussen de merken. De vraag blijft open, want het hangt echt af van de komende maanden en van de verkoopcijfers. Als die goed zijn, zullen fabrikanten minder geneigd zijn om genereus te zijn. Maar als de verkoop slecht blijft, zullen de kortingen misschien nog spectaculairder worden. Het is dus niet gemakkelijk, zelfs al ben je als consument sowieso een winnaar met kortingen tussen 15% en 25%. In ieder geval wordt niet verwacht dat de markt zich de komende twee of drie maanden herstelt…
Foto’s : Renault & San Mazuin
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be